Meerijden als machinist in een trein als ultieme droomwens van Vincent
hierbij het persoonlijke verhaal
Wens in vervulling gegaan, wat ik nooit had durven dromen, dat dit mogelijk zou zijn.
Mijn lieve 2-tallige zusters hebben via Stichting dreams4you geregeld als verrassing als laatste wens.
Ik ben Vincent, 60 jaar jaar. Eind september 2023 werd ik getroffen door hevige pijn in mijn rechterzijde ter hoogte van mijn buik door hevige buikpijn. Na CT scan bleek dit kanker te zijn. drie puncties genomen links en 3 puncties rechts was dit zeker. Gelukkig niet in pancreas. Na veel verschillende behandelingen met chemische middelen bleek dit niet aan te slaan. Uitbehandeld! Dit type kanker heeft geen specifieke naam. Dit type Kanker heeft ongestructureerde ongelijke kankercellen structuur. Niet behandelbaar met chemische middelen, omdat dit meerdere typen vormen van kanker zijn. Het gaat door je botten, spieren, zachtweefsel, groeit ook op je bot onder je huid naar buiten. Om een indruk te geven, bobbels op de hoofd op de foto, is geen extern geheugen dit gaat overal groeien, zowel buiten als binnen. Dit gaat naar mate de tijd verstrijkt, steeds meer lichamelijke problemen geven! De Stichting had Connexxion benaderd en bereid gevonden om klein stukje mee te rijden bij de machinist op traject Arnhem CS naar Doetinchem en terug. Een droom die uitkwam op 24 januari 2025 eindelijk was het zover. Een leuke kennismaking met Rene D. coordinator (Coordinator Connexxion) van een globale uitleg over hoe de treinen vroeger werkte en nu. De veranderingen m.b.t. veiligheid systemen.
Ik mocht na instructies, fluit-conducteur uitoefenen, vanuit de cabine. Leuke ervaring. Ook hier zit een procedure aan vast. Dit soort secundaire lijnen, blijkt vaak enkelsporig is, terwijl dubbelsporig hier heel veel meer uit te halen valt. De klanten zijn er ook! Nu lijkt het allemaal simpel de cabine heel simpel en de computer achter het dashbord veel overneemt en de machinist controleert, maar schijn bedriegt! Er komt wel meer bij kijken. Veiligheidsprocedures, wetgeving, stages, per jaar leren van nieuwe modules, etcetra. Als je hier aan begint, dien je alle ander dingen rondom je heen, voor 4 maanden te parkeren. Je zal 4 maanden intensief mee bezig moeten houden, wil je dit per module afronden. Je hebt 4 a 5 modules met een examen af te ronden. Naast de stages zijn er nog andere vakken die je moet doorlopen. Afhankelijk van je kennis, hou rekening met 2 a 4 jaar voordat je klaar bent.
Begin de stoomtractie, gaf veel roet en moesten destijds diep uit de grond gehaald worden. Het rendement was tussen 5 en 11%, terwijl elecktrisch 20 en 45% rendement gaven en diesel Dat er eerst stroom- en dieseltractie bestonden. Diesel voornamelijk gebruikt voor grensoverschrijdend passagier- en grensvervoer vanwege de verschillende spanningen op de bovenleiding 1,5 Kv, 3,0 Kv Gelijkstoom bij onze buurlanden, nu al 15 Kv en 25 Kv wisselspanning. Er moest dus veel gewisseld worden van locomotief die stroom afnamen op de bovenleiding. Nu in de EU wordt dit één bovenleiding spanning en een beveiliging systeem. Ook spoorwegmuseum de modelbaan met de exacte nagemaakte AHOB’s en de vroegere loc’s waar je dan even in de cabine mocht kijken.
Met dank aan deze leuke ervaring en vervulling van deze wens